Programul
Regional Nord-Est 2021-2027
GHIDUL SOLICITANTULUI DE
FINANȚARE
Investiții pentru
modernizarea microîntreprinderilor- Apel 1
Prioritatea 1
Nord-Est – O regiune MAI competitivĂ, mai
inovativĂ
Intensificarea
creșterii sustenabile, creșterea competitivității
IMM-urilor și crearea de locuri de muncă în cadrul IMM-urilor,
inclusiv prin investiții productive
ACȚIUNE
InvestiȚii
pentru modernizarea microÎntreprinderilor
Acest document se aplică apelului de
proiecte cu numărul PR Nord-Est/2023/1/1/Microîntreprinderi (Cod nr.
PR.......)– Prioritatea 1: Nord-Est – O regiune mai competitiva, mai inovativa, Obiectiv Specific 3 Intensificarea creșterii sustenabile și
creșterea competitivității IMM-urilor și crearea de locuri
de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive,
în cadrul Programului Regional Nord-Est 2021-2027.
Apelurile de proiecte se lansează prin
aplicația electronică MySMIS.
Interpretarea informațiilor incluse în
documentația de finanțare se realizează sistematic, în
conformitate cu prevederile prezentului document, respectiv a Ghidului Solicitantului – Condiții
specifice de accesare a fondurilor în cadrul apelului de proiecte cu
numărul PR Nord-Est/2023/1/1 cu
modificările și completările ulterioare, aprobat și
publicat pe site-ul www.adrnordest.ro .
Prezentul document se adresează tuturor
potențialilor solicitanți pentru apelul de proiecte mai sus
menționat.
Aspectele cuprinse în acest document ce
derivă din Programul Regional Nord-Est 2021-2027 și modul său de
implementare, vor fi interpretate de către Autoritatea de Management
pentru Programul Regional Nord-Est cu respectarea
legislației în vigoare și folosind metoda de interpretare
sistematică.
Vă recomandăm ca înainte de a începe
completarea cererii de finanțare, să vă asigurați că
ați parcurs toate informațiile prezentate în acest document și
prevederile legislației naționale și comunitare specifice și
să vă asigurați că ați înțeles toate aspectele
legate de specificul intervențiilor finanțate.
Acest document prevalează asupra extraselor
din ghid incluse în MySMIS.
Vă recomandăm ca până la data
limită de depunere cererilor de finanțare în cadrul prezentelor
apeluri de proiecte, să consultați periodic pagina de internet www.adrnordest.ro, pentru a urmări
eventualele modificări ale condițiilor generale și/sau
specifice, precum și alte comunicări/clarificări pentru
accesarea fondurilor în cadrul Programului Regional Nord-Est 2021-2027.
Pentru a facilita procesul de completare și
transmitere a cererilor de finanțare, la sediul Agenției pentru
Dezvoltare Regională Nord-Est (ADR Nord-Est) funcționează un
Birou Regional de Informare, unde solicitanții pot fi asistați, în
mod gratuit, în clarificarea unor aspecte legate de completarea și
pregătirea acestora.
CUPRINS
Contents
Depunerea
proiectelor prin MySMIS
1.INFORMAȚII
PRIORITATE DE INVESTIŢII / OBIECTIV SPECIFIC
1.1 Obiectivul specific al intervenției
1.5 Rata cofinanțării acordate în cadrul apelului
de proiecte
2.INFORMAȚII
DESPRE APELUL DE PROIECTE.
2.2. Perioada de depunere a
proiectelor
2.3. Modalitatea de
depunere a proiectelor
2.4. Alocarea apelului de
proiecte
2.5. Valoarea minimă
și maximă a finanțării nerambursabile
3.APLICAREA REGULILOR
PRIVIND AJUTORUL DE STAT
4.CRITERII DE
ELIGIBILITATE SI SELECTIE.
4.1 Eligibilitatea
solicitantului
4.2 Eligibilitatea proiectului și a
activităților
4.3 Eligibilitatea cheltuielilor
5.DEPUNEREA, EVALUAREA
ȘI CONTRACTAREA CERERILOR DE FINANȚARE
5.1 Depunerea
cererilor de finanțare
5.1.1. Anexele
obligatorii de prezentat la depunerea cererii de finanțare :
5.2 Evaluarea
cererilor de finanțare
5.3 Contractarea
cererilor de finanțare
5.3.1. Anexele
obligatorii de prezentat la momentul contractării
5.3.2. Contractul de
finanțare
5.4.Renunțarea la
solicitarea de finanțare
5.5. Etapa de
implementare și durabilitate a contractului de finanțare
6.MODIFICAREA GHIDULUI
SOLICITANTULUI
Prioritatea de investiții 1. Nord-Est - O
regiune mai competitivă, mai inovativă derivă din Programul
Regional Nord-Est 2021-2027, Obiectivul de Politica 1 - O Europă mai
competitivă și mai inteligentă, prin promovarea unei
transformări economice inovatoare și inteligente și a
conectivității TIC regionale.
Obiectivul specific a(iii) Intensificarea creșterii durabile și
a competitivității IMM-urilor și crearea de locuri de muncă
în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive are în
vedere următoarele tipuri de acțiuni:
1.
Investiții pentru modernizarea
microîntreprinderilor;
2.
Investiții pentru creșterea durabilă
a IMM;
3.
Instrumente financiare pentru IMM;
4.
Proiecte ale start-up și spin-off pentru
dezvoltarea, validarea și lansarea pe piață a unui produs minim
viabil (MVP);
5.
Investiții pentru implementarea
soluțiilor de specializare inteligentă.
Prezentul apel este dedicat investițiilor pentru modernizarea
microîntreprinderilor. Obiectivul acestei intervenții este de a
susține creșterea competitivității microîntreprinderilor
din Regiunea Nord-Est.
Acest apel se adresează microîntreprinderilor din Regiunea de
Dezvoltare Nord-Est, respectiv județele Bacău, Botoșani,
Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.
Pentru a reduce disparitățile
interregionale, proiectele selectate pentru intervențiile dedicate
microîntreprinderilor localizate în județele Vaslui și Botoșani
vor primi un punctaj suplimentar.
Având în vedere domeniile de intervenție aferente
Priorității de investiție 1, Obiectiv specific a(iii):
Intensificarea creșterii sustenabile și creșterea
competitivității IMM-urilor și crearea de locuri de muncă
în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive, din
Programul Regional Nord-Est 2021-2027, preluate din Anexa I a Regulamentului
(UE) nr. 1060/2021, activitățile eligibile pentru a beneficia de
finanțare în condițiile prezentului ghid sunt activitățile
care au ca scop facilitarea creșterii și dezvoltării tehnologice
a microîntreprinderilor, de tipul:
a) dezvoltarea și/sau diversificarea capacității de
producție/prestări servicii;
b) implementarea de noi tehnologii, automatizare;
c) activități de marketing și branding.
Aceste activități sunt detaliate în
secțiunea 4.2.1 din prezentul ghid.
Indicatorii de realizare ai acestei intervenții fac obiectul
monitorizării performanțelor programului în ansamblu și se
referă la:
ü RCO01 Întreprinderi care
beneficiază de sprijin (din care: micro, mici, medii, mari)
ü RCO02 Întreprinderi care
beneficiază de sprijin prin granturi
Indicatorii de rezultat aferenți programului, pe obiectiv specific
(pentru FEDR și Fondul de Coeziune)
ü
RCR02 Investiții private care completează
sprijinul public (din care: granturi, instrumente financiare)
·
Creșterea
numărului mediu de salariați în domeniul de activitate vizat de
proiect ca urmare a realizării investiției, față de nivelul înregistrat în ultimul an fiscal
încheiat înainte de depunerea cererii de finanțare. Termenul de
realizare a indicatorului îl reprezintă sfârșitul anului fiscal
ulterior celui în care s-a finalizat implementarea proiectului. Spre exemplu,
în cazul unui proiect ale cărui activități (inclusiv angajarea de personal) se finalizează în luna octombrie
2023, realizarea indicatorului trebuie să reiasă din situațiile financiare
anuale aferente anului fiscal 2024 (la 31.12.2024).
Este obligatorie menținerea numărului mediu de salariați
astfel atins, pe toată perioada rămasă din perioada de durabilitate a proiectului (i.e. 3 ani de la realizarea plății finale în cadrul contractului de finanțare).
Nerespectarea țintei stabilite în cererea de finanțare, pentru
indicatorul de mai sus, conduce la recuperarea finanțării acordate, conform prevederilor OUG 66/2011
cu modificarile si completarile ulterioare. Verificarea respectării indicatorului se realizează în condițiile
contractului de finanțare.
Asumarea unei creșteri a numărului mediu de salariați în domeniul de activitate vizat de proiect,
ca urmare a realizării investiției, va fi punctată în cadrul
evaluării tehnice și financiare.
Sau
·
Menținerea
numărului mediu de salariați cel puțin la nivelul înregistrat în ultimul an fiscal încheiat înainte
de depunerea cererii
de finanțare, pe toată perioada
de execuție a contractului
de finanțare și de durabilitate a
proiectului.
Atenție!! !!! În situația în care
numărul mediu de salariați, înregistrat în ultimul an fiscal încheiat
înainte de depunerea cererii de finanțare, este 0, solicitantul are
obligația asumării creșterii acestuia cu cel puțin 1
salariat, ca urmare a implementării proiectului.
Notă: Nu se acceptă identificarea și cuantificarea, în cadrul
cererii de finanțare, a altor indicatori în afara celui menționat în
cadrul acestei secțiuni.
Contribuția programului la finanțarea unei investiții
este de maximum 90% din valoarea eligibilă
a investiției, în limita plafonului de
minimis.
Contribuția solicitantului la finanțarea investiției
trebuie să fie de minimum 10% din valoarea eligibilă a
investiției.
Valoarea
eligibilă a investiției reprezintă suma cheltuielilor eligibile incluse
în proiect.
Reguli:
ü apelul de proiecte este competitiv, cu termen de
depunere 2 luni;
ü apelul se deschide în 30 de zile de la lansare
(publicarea Ghidului);
ü pentru proiectele depuse în prima lună se stabilește
un prag de calitate de 85 de puncte în vederea contractării;
ü nu sunt admise pentru contractare proiectele care
nu întrunesc 50 de puncte ( prag minim) în
etapa de evaluare tehnică și financiară;
ü depunerea nu va fi oprită pe parcursul celor
două luni;
ü în situațiile de punctaj egal pentru aceeași
ultima poziție din lista proiectelor finanțabile departajarea
proiectelor se va face pe baza următoarelor criterii în ordinea enumerării
lor:
1.
valoarea
raportului dintre cuantumul finanțării nerambursabile solicitate și
cifra de afaceri înregistrată în anul fiscal anterior depunerii cererii de
finanțare (exprimată la nivel de 4 zecimale);
2.
valoarea
ratei de solvabilitate generală (exprimată la nivel de 4 zecimale);
3.
ordinea
depunerii cererilor de finanțare;
ü nu se admit contestații în legătură
cu criteriile digitalizate pentru care, în aprecierea punctajului, se folosesc
date prin interoperabilitate între
sisteme informatice naționale (criteriile: 2.2 și 3.1);
ü în etapa de contractare AM va verifica
corectitudinea calculului digitalizat pentru acele criterii în care acesta
(calculul automat) se face pe baza informațiilor introduse structurat în
procesul de scriere a cererii de finanțare în MySMIS 2021+ de către
solicitant; dacă se constată erori, calculul punctajului se reface.
Pentru acele aplicații care NU intră, conform calculului automat inițial,
în lista proiectelor finanțabile, aceasta verificare nu mai are loc.
Mecanism:
A. Cererile de
finanțare depuse în prima lună (estimat 01.06.2023-30.06.2023
inclusiv) vor parcurge etapele de verificare a conformității
administrative și evaluare tehnică și financiară. Vor fi trecute în etapa de contractare
proiectele conforme administrativ (depuse până la ora 23:59:59 în ziua de
30.06.2023) și care au obținut cel puțin 85 de puncte (pragul de
calitate), în ordinea descrescătoare a punctajelor. Situații posibile:
a) Dacă valoarea
proiectelor cu punctaj mai mare sau egal
cu pragul de calitate este peste valoarea alocată - proiectelor care
au ultimul punctaj care se încadrează
în prag li se aplică o departajare în funcție de criteriile mai sus
precizate; se repetă departajarea, dacă este cazul, până când
valoarea estimată a proiectelor se încadrează în suma alocată;
b) Dacă valoarea
proiectelor cu punctaj mai mare sau egal cu pragul de calitate este sub
valoarea alocată - se continuă cu etapa de contractare pentru toate
aceste proiecte.
În același timp, în ambele variante, se continuă depunerea
Cererilor de finanțare - luna a doua.
B. Cererile de finanțare
depuse în luna a doua, conforme administrativ, plus cererile de finanțare
depuse în prima lună și care nu au intrat în etapa de contractare, se
ordonează descrescător în funcție de punctajul obținut. Pentru lista astfel obținuta se aplică
algoritmul de la punctul A.a). Proiectele necontractate după acoperirea alocării
se vor constitui într-o listă de rezervă, care vor putea intra în
contractare în situația disponibilizării fondurilor.
În cadrul prezentului apel de proiecte se aplică schema de ajutor
de minimis aprobată prin Decizia Directorului
General al ADR Nord-Est nr. 0001/dd.ll.aaaa
privind aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea
dezvoltării microîntreprinderilor în cadrul Programului Regional Nord-Est
2021-2027, cu modificările ulterioare.
Pentru informarea corectă a potențialilor solicitanți, AM
PR Nord-Est va publica bilunar situația proiectelor depuse și gradul
de acoperire a alocării financiare disponibile.
Data și ora de începere a depunerii de proiecte: …., ora …..;
Data și ora de închidere a depunerii de proiecte: ….., ora …….
În cadrul prezentului apel de proiecte, cererile de finanțare se
vor depune exclusiv prin aplicația electronică MySMIS,
disponibilă la adresa web http://www.fonduri-ue.ro/mysmis, doar în
intervalul menționat la secțiunea 2.2 de mai sus.
Alocarea nerambursabilă aferentă prezentului apel de proiecte
este de 30 milioane euro (25.5 mil. euro FEDR + 4.5 mil. euro BS).
Pentru transformarea din euro în lei a alocării în aplicația
MySMIS este utilizat cursul InforEuro din luna publicării ghidului,
respectiv luna ....: 1 euro=...... lei.
Valoarea finanțării nerambursabile solicitată trebuie
să fie de minimum 50.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb
InforEuro valabil la data publicării ghidului specific.
Cuantumul finanțării nerambursabile solicitate nu poate
depăși plafonul de minimis, conform prevederilor din secțiunea
3. Aplicarea regulilor privind ajutorul de minimis.
Utilizarea fondurilor publice (inclusiv a fondurilor europene) pentru a
sprijini o întreprindere, acordându-i astfel un avantaj în detrimentul altor
entități (concurente pe piață), poate constitui ajutor de
stat. În conformitate cu normele europene, unele ajutoare de stat sunt ilegale
tocmai pentru că ele sunt de natură să distorsioneze
concurența pe piața comună.
Articolul 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcționarea
Uniunii Europene (TFUE) prevede obligația de a notifica Comisiei Europene
ajutoarele de stat, astfel încât aceasta să evalueze dacă sunt
compatibile cu piața comună.
Regula de minimis a fost introdusă pentru exceptarea de la
notificare a ajutoarelor de o valoare mică. Astfel, ajutoarele cu o valoare
de până la 200.000 EUR (respectiv 100.000 EUR pentru întreprinderile care
efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra
cost), acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de trei ani fiscali
consecutivi, sunt considerate compatibile cu regulile de concurență
pe piața comună.
Prin acest apel de proiecte sunt selectate și finanțate
investiții (proiecte) în baza Schemei de ajutor de minimis aprobate prin
Decizia Directorului General al ADR Nord-Est nr. 0001/dd.ll.aaaa privind
aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea dezvoltării
microîntreprinderilor în cadrul Programului Regional Nord-Est 2021-2027, cu
modificările ulterioare (Schema de ajutor de minimis).
Toate ajutoarele de minimis acordate în baza acestei scheme iau forma
finanțării nerambursabile și se supun Regulamentului Comisiei
Europene nr. 1407/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din
Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis
(Regulamentul de minimis).
Valoarea totală a ajutoarelor de minimis, ce poate fi acordată
unei întreprinderi unice, nu poate depăși suma de 200.000EUR, respectiv 100.000 EUR pentru întreprinderile care efectuează
transport de mărfuri în contul terților sau contra cost, pe o
perioadă de 3 ani fiscali consecutivi (ultimii 2 ani fiscali înainte de
data depunerii cererii de finanțare şi anul curent depunerii cererii
de finanţare), echivalent în lei, la cursul de schimb InforEuro valabil la
data acordării ajutorului.
Detalii privind regulile de acordare și cumularea ajutoarelor de
minimis, definirea întreprinderilor unice, sunt prevăzute în Anexa – Reguli privind ajutoarele de minimis.
Atenție! Condițiile de eligibilitate a activităților
sprijinite în cadrul Priorității de investiție 1, OS a(iii),
descrise mai jos, vor fi respectate pe întreaga perioadă de la depunere a
cererii de finanțare pe parcursul procesului de evaluare și contractare,
precum și pe parcursul implementării proiectului și în perioada
de durabilitate a contractului de finanțare exceptând următoarele :
1.
Criteriul de eligibilitate referitor la încadrarea
solicitantului în categoria microîntreprinderilor, a cărui respectare este
obligatorie până la momentul încheierii contractului de finanțare, inclusiv.
Pentru a fi eligibil pentru prezentul apel de
proiecte, solicitantul de finanțare trebuie sa fie societate comercială[1]
care se încadrează în categoria microîntreprinderilor, cu sediul social în
regiunea Nord-Est și locația de implementare în regiunea Nord-Est, în
mediul urban (inclusiv sate aparținătoare).
Microîntreprinderile sunt definite ca întreprinderi care au un număr
mediu de salariați mai mic decât 10 și realizează o cifră
de afaceri anuală netă sau dețin active totale de până la 2
milioane de euro, echivalent în lei, în conformitate cu Legea 346/2004
privind stimularea înființării și
dezvoltării IMM, cu modificările și
completările ulterioare.
Se recomandă o atenție sporită în aplicarea corectă a prevederilor Legii 346/2004, în special în ceea ce privește identificarea întreprinderilor partenere și/sau legate
cu întreprinderea solicitantă. Încadrarea datelor solicitantului (a numărului mediu anual
de salariați și a cifrei de afaceri anuale nete/ activelor totale) în
pragurile prevăzute pentru categoria microîntreprinderilor se
verifică abia după luarea în calcul a datelor aferente tuturor întreprinderilor
partenere și legate cu întreprinderea solicitantă, identificate conform
legii. Anexa - Încadrarea în categoria microîntreprinderilor la prezentul ghid prezintă detalii suplimentare în
acest sens.
Solicitantul de finanțare va completa şi anexa la cererea de
finanțare Declarația privind
încadrarea întreprinderii în categoria IMM (din care să reiasă
încadrarea în categoria microîntreprinderilor).
Sucursalele, agențiile, reprezentanțele sau alte unități
fără personalitate juridică nu sunt eligibile.
Solicitantul nu se află într-una din
situațiile de mai jos:
a. Se află în stare de faliment/insolvență sau face obiectul
unei proceduri de lichidare sau de
administrare judiciară, a încheiat acorduri cu creditorii (în procedurile
anterior menționate), și-a suspendat activitatea economică sau
face obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare
în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de
legislația sau de reglementările naționale;
b. Face obiectul
unei proceduri legale
pentru declararea sa într-una
din situațiile de la punctul a.;
c. Este subiectul unei
decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu a fost deja executată și
creanța nu a fost integral recuperată;
d. a fost găsit
vinovat, printr-o hotărâre judecătorească definitivă,
pentru comiterea unei fraude/ infracțiuni referitoare la obținerea
și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice
naționale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Codului Penal
aprobat prin Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare.
e. Este în
dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al
Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare
compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108
din tratat, și anume:
i.
[doar pentru
întreprinderi care au, la data declarației, cel puțin 3 ani de la
înființare] în cazul unei societăți cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul
social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această
situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și
din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din
fondurile proprii ale societății) conduce la un cuantum cumulat
negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris[2];
ii.
[doar pentru
întreprinderi care au, la data declarației, cel puțin 3 ani de la
înființare] în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii
dintre asociați au răspundere nelimitată pentru datoriile
societății, atunci când mai mult de jumătate din capitalul
propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societății, a
dispărut din cauza pierderilor acumulate3;
iii.
atunci când întreprinderea face obiectul unei
proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile
prevăzute de legislația națională pentru inițierea
unei proceduri colective de insolvență la cererea creditori lor săi;
iv.
atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru
salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat
garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă
obiectul unui plan de restructurare.
f.
nu se află în situațiile prevăzute
de Recomandarea Comisiei Europene nr. 1039/16.07.2020, publicată în JOUE
nr 227/16.07.2020 privind condiționarea acordării sprijinului
financiar public de lipsa unei legături cu jurisdicțiile necooperante
în scopuri fiscale, respectiv:
i.
nu este rezident în
scopuri fiscale sau înmatriculat în temeiul legilor din jurisdicțiile care
figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în
scopuri fiscale;
ii.
nu este controlat,
direct sau indirect, de către acționarii din jurisdicțiile care
figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante,
analiza mergând până la beneficiarul real, așa cum este acesta definit
în art. 3 punctul 6 din Directiva 2015/849;
iii.
nu
controlează, direct sau indirect, filialele sau nu dețin
unități permanente proprii în jurisdicțiile care figurează
pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri
fiscale; și
iv.
nu exercită
dreptul de proprietate în comun cu întreprinderile din jurisdicțiile care
figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în
scopuri fiscale.
Reprezentantul legal care își exercită
atribuțiile de drept pe perioada procesului de evaluare, selecție
și contractare, nu se află într-una din situațiile de mai jos:
a.
se află în situația de a induce grav în
eroare Autoritatea de Management sau comisiile de evaluare și
selecție, prin furnizarea de informații incorecte în cadrul prezentului apel de proiecte sau a altor apeluri de
proiecte derulate în cadrul PR
Nord-Est;
b.
se află în situația de a încerca/ de a fi
încercat să obțină informații confidențiale sau
să influențeze comisiile de evaluare și selecție sau
Autoritatea de Management pe parcursul procesului de admisibilitate și
selecție a prezentului apel de proiecte sau a altor apeluri de proiecte
derulate în cadrul PR Nord-Est;
c.
a suferit condamnări definitive în cauze
referitoare obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a
fondurilor publice naționale aferente acestora.
O întreprindere care depune cererea de
finanțare în cursul anului 2023, trebuie să fi fost înființată
cel mai târziu la 3 ianuarie
2022 (prima zi lucrătoare din anul 2022)
și să fi înregistrat profit
din exploatare la 31 decembrie 2022.
Criteriile privind durata de activitate și
profitul din exploatare se referă la întreaga activitate a solicitantului.
a) Prin prezentul apel
se finanțează investiții numai în domeniile de activitate
eligibile (clase CAEN), așa cum sunt enumerate în Anexa – Lista domeniilor de activitate eligibile la
prezentul ghid.
Domeniile de activitate eligibile au rezultat ca
urmare a realizării Studiului privind domeniile economice cu potențial de
competitivitate în regiunea Nord-Est pentru perioada 2021-2027, care printr-o alocare
concentrată și eficientă a resurselor financiare disponibile sunt capabile de a stimula și
dezvolta acele sectoare economice cu potențial de
competitivitate la nivel regional.[3]
La depunerea cererii de finanțare, solicitantul
trebuie să aibă deja domeniul/iile de activitate eligibil/e (clasa/e
CAEN) vizat/e de investiție, înscris/e în obiectul de activitate
(conform certificatului constatator ORC), indiferent dacă acesta/ea
reprezintă activitatea principală sau secundară a
întreprinderii.
Solicitantul de finanțare trebuie să dețină unul din
următoarele drepturi asupra imobilului (teren și/sau clădiri),
la momentul depunerii cererii de finanțare și pe perioada de
evaluare, selecție și contractare, astfel:
A.
Pentru
investiții care includ lucrări de construcție ce se supun
autorizării
Din documentele privind drepturile reale asupra obiectelor de
investiție trebuie să reiasă faptul că dreptul respectiv
este menținut pe toată perioada de implementare și durabilitate
a investiției.
Nu se acceptă înscrierea provizorie a dreptului de proprietate
menționat în cadrul acestei secțiuni.
B.
Pentru
investiții care includ doar servicii și/sau dotări și
lucrări de construcție ce NU se supun autorizării:
Spațiul destinat implementării
proiectului este, de regulă, imobilul (terenul și
construcția) în care activele achiziționate prin proiect (e.g.
utilaje, linii de producție) sunt instalate, montate și/sau în care
aceste bunuri sunt utilizate. În cazul acelor domenii de activitate ce
implică utilizarea echipamentelor, utilajelor în locuri diferite (e.g.
activitatea de construcții), spațiul destinat implementării
proiectului va fi considerat spațiul în care echipamentele, utilajele sunt
depozitate, garate. Spațiul trebuie să fie
adecvat desfășurării activității pentru care sunt
achiziționate activele, respectiv sa indeplineasca urmatoarele cerinte
cumulative.
ü să aiba o
suprafață care să permită instalarea/depozitarea/gararea
activele achiziționate prin proiect;
ü să fie racordat la
toate utilitățile necesare funcționării (de ex.
energie electrică, alimentare cu apă, canalizare, gaze naturale,
etc). Cerinta este obligatorie doar în cazul în care realizarea
branșamentelor/racordurilor nu face obiectul proiectului;
ü să nu fie ocupat de
alți utilizatori;
ü
să existe o cale de acces direct la acesta.
Nu vor conduce la respingerea proiectului din procesul de evaluare,
selecție și contractare, acele limite ale dreptului de proprietate
care nu sunt incompatibile cu realizarea activităților proiectului
(de ex. servituți legale, servitutea de trecere cu piciorul, etc).
Pentru investiții care includ
lucrări de construcție ce se supun autorizării garanțiile
reale asupra imobilelor (e.g. ipotecă) sunt considerate, în
accepțiunea AM PR Nord-Est, incompatibile cu realizarea proiectelor de
investiții în cadrul PR Nord-Est. Ulterior contractării proiectului,
este permisă ipotecarea obiectelor/ bunurilor aferente proiectului, fie
ele mobile sau imobile, în condițiile stricte ale prevederilor
contractuale, cu respectarea legislației în vigoare
Fiecare caz în parte va fi analizat la nivelul AM PR Nord-Est în cadrul
etapelor de evaluare și contractare.
Solicitantul trebuie să demonstreze
deținerea dreptului de concesiune/ superficie/ uzufruct/ comodat/
închiriere/ locațiune, după caz, pe o perioadă care acoperă
perioada de implementare și perioada de durabilitate a investiției
(perioada de trei ani de la data previzionată pentru efectuarea
plății finale în cadrul proiectului)
Prin imobil, în sensul legii 7/1996 a
cadastrului și a publicității imobiliare, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, se înțelege
terenul, cu sau fără construcții, de pe teritoriul unei unități
administrativ-teritoriale, aparținând unuia sau mai multor proprietari,
care se identifică printr-un număr cadastral unic
Pentru a se răspunde într-un mod eficient la cerințele
Priorității de investiție 1, OS (iii), proiectele trebuie sa aibă drept scop îmbunătățirea semnificativa
a capacitații tehnice și organizaționale a solicitantului și
de a gestiona dezvoltarea de produse și servicii.
Activitățile eligibile enumerate mai jos nu sunt limitative,
alte activități de tipul celor de mai jos pot fi considerate
eligibile dacă acestea contribuie la realizarea obiectivelor sprijinite
prin Prioritatea
de investiție 1, OS a(iii) și dacă solicitantul justifică
necesitatea derulării lor în scopul implementării în condiții
optime a proiectului.
De asemenea, există posibilitatea ca un proiect să
conțină inclusiv activități ne-eligibile (iar cheltuielile
aferente sunt considerate ne-eligibile).
Activitățile eligibile ale
proiectului trebuie să se încadreze în următoarele acțiuni:
1. Dezvoltarea
și/sau diversificarea capacității de
producție/prestări servicii
a) lucrări
de construire/ extindere/ modernizare a spațiilor de producție/
prestare de servicii ale microîntreprinderilor, inclusiv a
utilităților generale aferente (alimentare cu apă, canalizare,
alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);
b) achiziționarea
de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier,
echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv
care se regăsesc în Subgrupa 2.1. „Echipamente tehnologice (mașini,
utilaje și instalații de lucru)”, Subgrupa 2.2. „Aparate și instalații
de măsurare, control și reglare”, Clasa 2.3.6. ”Utilaje și instalații
de transportat și ridicat”, sau Grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică,
sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte
active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2139/ 2004 pentru aprobarea
Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a
mijloacelor fixe, cu modificările și completările ulterioare și
care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe,
stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii
cererii de finanțare.
c) achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în
scopul obținerii unei economii de energie
(altele decât cele de la pct. b), precum și sisteme care
utilizează surse regenerabile (alternative) de energie pentru eficientizarea activităților.
“Energie[4] din surse regenerabile” sau
„energie regenerabilă” înseamnă energie din surse regenerabile
nefosile, respectiv energie eoliană, solară (solară termică
și solară fotovoltaică) și geotermală, energie
ambientală, energia valurilor, energie hidroelectrică, biomasă,
gaz de depozit, gaz provenit din instalațiile de epurare a apelor uzate și
biogaz;
d) Investiții în active necorporale:
brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte
drepturi și active similare;
2. Activități de marketing și
branding:
Activități de marketing:
evaluarea pieței; dezvoltarea produselor și a serviciilor prin
adaptarea acestora la cerințele și puterea de cumpărare a
consumatorilor; promovarea vânzărilor; distribuția produselor/
serviciilor; analiza eficientei costurilor de marketing etc.
Activități de branding: realizare
strategie de brand, identitate brand, brand marketing;
Nu sunt eligibile proiectele care includ doar
investiții de tipul celor menționate la punctele 1.c. și/sau 2
de mai sus și/sau realizarea de lucrări de construcție care nu
se supun autorizării, conform legii (lucrări de modernizare).
Nu sunt eligibile proiectele care includ investiții
demarate (i.e. a fost începută execuția lucrărilor de
construcții sau a fost dată o comandă fermă de bunuri) înainte
de depunerea cererii de
finanțare.
Eligibilitatea unei activități nu este
echivalentă cu eligibilitatea cheltuielilor efectuate pentru realizarea
acelei activități.
O investiție poate viza una sau mai multe
clase (coduri) CAEN, înregistrate la Registrul Comerțului, autorizate/
neautorizate în condițiile Legii 265 din 22 iulie 2022 în situația în
care aceste activități se completează, dezvoltă sau se
optimizează reciproc.
Conform prevederilor din OUG nr... activitate de
bază în cadrul unui proiect reprezintă activitatea sau pachetul de
activități declarate de către beneficiar ca fiind principale sau
de referință pentru un proiect, care se verifică de către
autoritatea de management/organismul intermediar, după caz, în etapa de
contractare, la momentul întocmirii planului de monitorizare al proiectului și
care trebuie să respecte următoarele condiții cumulative:
a.1)
are legătură directă cu obiectul proiectului pentru care se
acordă finanțarea și contribuie în mod direct și
semnificativ la realizarea obiectivelor acesteia;
a.2) se
regăsește în cererea de finanțare sub forma
activităților eligibile obligatorii specificate în Ghidul
Solicitantului;
a.3) (dacă
este cazul) nu face parte din activitățile conexe, așa cum sunt
acestea definite în Ghidul Solicitantului[5];
a.4)
bugetul estimat alocat activității sau pachetului de
activități reprezintă minim 50% din bugetul eligibil al
proiectului;
Acest aspect va fi avut în vedere de către
solicitant când va completa Declarația Unică.
Realizarea unor lucrări de extindere a unui
spațiu de producție a cărui construire a beneficiat de
finanțare publică în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii
de finanțare se consideră a respecta această condiție de
eligibilitate.
Valoarea finanțării nerambursabile a
investiției se încadrează în următoarele limite minime și
maxime:
·
Valoarea minimă nerambursabilă: 50.000
euro;
·
Valoarea maximă nerambursabilă: 200.000
euro.
Cursul valutar la care se va calcula încadrarea în respectivele valori
minime și maxime este cursul InforEuro din luna publicării ghidului
specific, respectiv luna .....: 1 euro=......
lei.
Perioada de implementare a activităților proiectului se
referă atât la activitățile realizate înainte de depunerea
cererii de finanțare cât și la activitățile ce urmează
a fi realizate după momentul contractării proiectului.
Important! Indiferent de perioada de implementare a
proiectului, principalul contract de achiziție al contractului de finanțare
trebuie încheiat, raportat la data semnării contractului de finanțare,
într-o perioadă de maximum 6 luni pentru contractele de furnizare,
respectiv maximum 9 luni pentru contractele de lucrări. Nerespectarea
condiției anterior menționată poate constitui motiv de reziliere
a contractului de finanțare.
În procesul de pregătire, contractare,
implementare şi valabilitate a contractului de finanțare,
solicitantul va respecta:
1. legislația
națională și comunitară aplicabilă în domeniul egalității
de șanse, de gen, nediscriminare, accesibilitate;
2. legislația
națională și comunitară aplicabilă în domeniul
dezvoltării durabile, protecției mediului, eficienței
energetice, al muncii și al achizițiilor publice.
Solicitantul va declara în cadrul Declarației
pe proprie răspundere că va respecta obligațiile prevăzute
în legislația comunitară și națională în domeniul
dezvoltării durabile, accesibilității, egalității de șanse,
gen și nediscriminării.
Pentru stabilirea abordării optime în
respectarea acestor principii, se recomandă utilizarea:
- Convenția ONU privind drepturile persoanelor
cu dizabilități[6]
inclusiv Ghidul privind reflectarea Convenției ONU privind drepturile
persoanelor cu dizabilități în pregătirea și implementarea
programelor și proiectelor cu finanțare nerambursabilă pentru
perioada 2021-2027[7],
unde la anexele 3 și 4 este listată legislația relevantă.
- Carta Drepturilor fundamentale ale Uniunii
Europene (2012/C 326/02)[8]
inclusiv Ghidul pentru aplicarea Cartei Drepturilor Fundamentale a UE în
implementarea fondurilor europene nerambursabile[9].
Solicitantul va descrie în secțiunea
relevantă din cererea de finanțare modul în care sunt respectate
obligațiile prevăzute de legislația specifică
aplicabilă, precum și alte acțiuni suplimentare (dacă este
cazul).
Locul de implementare a proiectului este
situat în mediul urban dn regiunea Nord-Est, inclusiv
sate aparținătoare de orașe, în conformitate cu Legea nr.
290 din 29 noiembrie 2018 pentru modificarea și completarea Legii nr.
2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României. În
cazul în care, la depunerea cererii de finanțare, solicitantul nu are
locul de implementare a proiectului înregistrat ca punct de lucru, acesta se va
angaja (prin declarația unică) ca, până la finalizarea
implementării proiectului, să înregistreze locul de implementare ca
punct de lucru.
În cadrul Secțiunii ... „Schimbări
climatice și dezastre” din cererea de finanțare, solicitantul va
descrie modul în care va îndeplini acest criteriu, prin acțiuni care se
vor realiza ulterior depunerii cererii de finanțare respectiv, solicitantul va
include în caietul de sarcini/specificațiile tehnice aferente procedurii
de achiziție privind elaborarea proiectului tehnic o prevedere referitoare
la realizarea de către proiectant a analizei conform metodologiei prevăzute
în Comunicarea Comisiei 373/2021 - Orientări tehnice referitoare la
imunizarea infrastructurii la schimbările climatice în perioada 2021-2027 și,
dacă în urma acestei analize va rezulta necesitatea unor masuri de
atenuare și adaptare, acestea vor fi incluse în proiectul tehnic.
Solicitantul își va asuma respectarea
acestei condiții de eligibilitate și în Declarația unică.
Respectarea acestor obligații asumate va face
obiectul monitorizării în etapa de implementare și în etapa de
durabilitate a proiectului.
Această cerința nu se aplică
proiectelor ce au în vedere exclusiv achiziția de bunuri și/sau
servicii.
i) Pentru
proiectele ce prevăd lucrări care se supun autorizării
Solicitantul se angajează ca va impune operatorului/operatorilor economici
care vor executa lucrări finanțate prin proiect,
reciclarea/reutilizarea a cel puțin
70 % (în greutate) din deșeurile nepericuloase ce vor rezulta din
activitatea operatorului pe proiect (cu excepția materialelor naturale menționate
în categoria 17 05 04 din lista europeana a deșeurilor stabilită prin
Decizia 2000/532/CE) fie direct de acesta, fie de un alt operator economic, pe
bază de contract.
ii) Pentru
proiectele ce NU prevăd lucrări care se supun autorizării (cele
ce prevăd doar achiziții de bunuri) Solicitantul atașează
un plan de măsuri de gestionare a deșeurilor atât în faza de
utilizare (întreținere), cât și în faza de scoatere din uz a
echipamentului achiziționat prin proiect, inclusiv prin reutilizarea
și reciclarea bateriilor și a componentelor electronice (în special a
materiilor prime critice), în conformitate cu ierarhia deșeurilor (cf. COM
Orientări tehnice DNSH (2021/C 58/01)
Pentru proiectele care implica
ambele tipuri de activități (i și ii) Solicitantul va tine cont
de ambele criterii
În cadrul Secțiunii ... „Schimbări
climatice și dezastre” din cererea de finanțare, solicitantul va
descrie modul în care va îndeplini acest criteriu, prin acțiuni care se
vor realiza ulterior depunerii cererii de finanțare, în funcție de
specificul proiectului. Solicitantul va avea în vedere metodologia
dezvoltată pentru DNSH și imunizare climatică și anexa
aferenta prezentului apel (Anexa 5 la Metodologie), ce vor fi publicate pe
pagina web https:www.adrnordest.ro, secțiunea Regio 2021-2027, Documente
suport.
Solicitantul își va asuma respectarea
acestei condiții de eligibilitate și în Declarația unică.
Baza legală pentru stabilirea
eligibilității cheltuielilor:
ü REGULAMENTUL
(UE, Euratom) 2093/2020 AL CONSILIULUI din 17 decembrie 2020 de stabilire a
cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027;
ü REGULAMENTUL
(UE) 1060/2021 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 24 iunie
2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de
dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune,
Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru
afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a
normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru
azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și
Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și
politica de vize;
ü REGULAMENTUL
(UE) 1058/2021 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 24 iunie
2021 privind Fondul european de dezvoltare regională și Fondul de
coeziune;
ü Hotărârea
Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea
cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate
în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare
regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul
pentru o tranziție justă;
ü REGULAMENTUL
(UE) NR. 1407/2013 al Comisiei privind aplicarea articolelor 107 și 108
din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
ü Schema de
ajutor de minimis pentru sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor în
cadrul Programului Regional 2021 – 2027;
ü OUG
privind instituirea unor măsuri de simplificare și digitalizare
pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de Coeziune 2021-2027
Condițiile cumulative de eligibilitate a
cheltuielilor:
a. să respecte
prevederile art. 63 și, după caz, ale art. 20 alin. (1) lit. b)
și c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și
al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune
privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european
Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și
Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și
de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și
Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru
securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru
managementul frontierelor și politica de vize;
b. sa fie suportate de
un beneficiar și plătite în cadrul implementării operațiunilor,
între data transmiterii programului către Comisie sau data de 1 ianuarie
2021, oricare dintre aceste date survine prima, și 31 decembrie 2029”
(art. 63 din Regulamentul UE 1060/2021, alin. (2));
c. să fie
însoțită de facturi emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu
modificările și completările ulterioare, sau cu prevederile
legislației statului în care acestea au fost emise ori de alte documente
cu valoare probatorie echivalentă facturilor, pe baza cărora
cheltuielile să poată fi verificate/controlate/auditate, cu
excepția cheltuielilor prevăzute la art. 3 din HG 873/2022,
precum și formelor de sprijin prevăzute la art. 5 din HG
873/2022;
d. să fie
însoțită de documente justificative privind efectuarea
plății și realitatea cheltuielii efectuate, pe baza cărora
cheltuielile să poată fi verificate/controlate/auditate, cu
excepția cheltuielilor prevăzute la art. 3 și 4,
precum și a formelor de sprijin prevăzute la art. 5 din HG
873/2022;
e. să fie în
conformitate cu prevederile programului;
f.
să fie în conformitate cu prevederile
contractului/deciziei de finanțare;
g. să fie
rezonabilă și necesară realizării operațiunii;
h. să respecte
prevederile legislației Uniunii Europene şi naționale
aplicabile;
i.
să fie înregistrată în contabilitatea
beneficiarului, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) lit. a) pct. (i) din Regulamentul (UE)
nr. 1.060/2021, cu excepția formelor de sprijin prevăzute
la art. 5 din HG 873/2022.
Notă. Mecanismul de plată și
rambursare a cheltuielilor în cadrul contractelor de finanțare se
realizează în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 133/17.12.2021 privind
gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare
2021—2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională,
Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție
justă, cu modificările și completările ulterioare, precum și
normele de aplicare aprobate prin H.G. nr. 829/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a prevederilor Ordonanței de urgenta a Guvernului nr.
133/17.12.2021.
Categoriile
și sub-categoriile de cheltuieli eligibile aplicabile în cadrul acestui
apel de proiecte depus în MySMIS, inclusiv plafoanele maxime stabilite sunt
detaliate în tabelul de mai jos „Categorii și subcategorii de cheltuieli
eligibile”.
Observație: Cheltuielile eligibile sunt corespunzătoare activităților
eligibile din cadrul Priorității P1 – O regiune mai competitivă,
mai inovativă, Obiectiv specific: a(iii) Intensificarea creșterii
durabile și a competitivității IMM-urilor și crearea de
locuri de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții
productive, Acțiunea Investiții pentru facilitarea creșterii și
dezvoltării tehnologice a companiilor (se va avea în vedere și
corespondenta dintre subcategorie și capitol/subcapitol din Devizul
General cf HG907/2016, acolo unde este cazul).
În conformitate cu OUG
privind instituirea unor măsuri de simplificare și digitalizare
pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de Coeziune
2021-2027, Capitolul X - Costuri simplificate, art. 26, alin:
(5) În conformitate cu art. 54 lit. (a) și
(c) din Regulamentul UE 2021/1060, cu modificările și
completările ulterioare, autoritățile de management/organismele
intermediare, după caz, vor calcula costurile indirecte prin aplicarea
unei rate forfetare la costurile directe eligibile.
(7)
Costurile directe reprezintă acele cheltuieli eligibile care sunt direct
legate de punerea în aplicare a investiției sau a proiectului și
pentru care poate fi demonstrată legătura directă cu respectiva
investiție sau proiect individual.
(10)
Costurile indirecte sunt toate acele
cheltuieli care nu se încadrează în categoria costurilor directe.
În cadrul costurilor directe se cuprind următoarele categorii de
cheltuieli: Servicii, Lucrări, Echipamente / Dotări / Active
Corporale, Cheltuieli cu active necorporale, Cheltuieli indirecte. Astfel,
Solicitantul își poate defini în bugetul proiectului Categoria de
Cheltuieli indirecte într-o valoare de maxim 7% din valoarea eligibilă a
costurilor directe.
În cadrul costurilor indirecte
pot fi cuprinse cheltuieli legate de realizarea proiectului, dar fără
a se limita la: realizarea activităților de comunicare și vizibilitate, întocmirea
rapoartelor de audit financiar, realizarea serviciilor de consultanță
privind organizarea procedurilor de achiziție (serviciile de consultanță/asistență
juridică în scopul întocmirii documentației de atribuire și/sau organizării
și derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție
publică),
elaborarea documentației de finanțare și a serviciilor de
consultanță în domeniul managementului proiectului, plata
comisioanelor, cotelor, taxelor, a
studiilor de teren, plata pentru (documentații suport) și
obținerea de avize, acorduri, autorizații, expertizare tehnică,
certificarea performanței energetice și auditul energetic al
clădirilor, proiectarea, plata asistenței
tehnice din partea proiectantului și a diriginților de santier, etc.
Ř În cazul
în care, beneficiarii optează pentru încheierea unor contracte de audit,
rapoartele de audit confirmă ca toate cheltuielile cuprinse în cererile de
rambursare au fost verificate și :
•
sunt necesare pentru realizarea proiectului
•
sunt
prevăzute în contractul încheiat cu beneficiarul proiectului
•
sunt în conformitate cu principiile unui management
financiar sănătos, respectiv utilizarea eficientă a fondurilor, și
un raport optim cost/beneficiu (rezonabilitatea prețurilor conform
prevederilor OUG 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea
neregulilor apărute în obținerea şi utilizarea fondurilor
europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente, cu modificările
și completările ulterioare)
•
sunt efectuate şi plătite de beneficiar
sau partenerii săi
•
cheltuielile au fost plătite pe parcursul
perioadei de eligibilitate
•
sunt înregistrate în contabilitatea beneficiarului/
partenerului având la bază documente justificative, sunt identificabile și
verificabile și sunt înregistrate în conturi analitice distincte
(identificabile în balanța analitică de verificare prin codul SMIS al
proiectului în denumirea și/sau simbolul contului). Documentele care au
calitatea de original trebuie să aibă înscris codul proiectului și
mențiunea «Proiect finanțat din PR 2021-2027»
•
cheltuielile decontate sunt în conformitate cu
propunerile tehnice și financiare ofertate (se verifică prețurile
unitare și cantitățile decontate)
•
beneficiarii vor derula fondurile aferente pre-finanțării
proiectelor prin conturi separate deschise special pentru proiect
•
atunci când același beneficiar
desfășoară mai multe proiecte în același timp sau un
proiect primește finanțare sub diferite forme de sprijin sau din diferite
fonduri, auditorii verifică potențiala dublă finanțare a
unei cheltuieli.
Ř Taxa pe
valoarea adăugată („TVA”) este eligibilă pentru
operațiunile al căror cost total este mai mic de 5 000 000 EUR
(inclusiv TVA), în conformitate cu prevederile articolului 64 din Regulamentul
UE nr. 1060/2021, dacă este aferentă unor cheltuieli eligibile
efectuate în cadrul proiectelor finanțate și
dacă nu este finanțată și din alte fonduri publice. Fiecare
Solicitant va analiza includerea TVA în bugetul proiectului ca o cheltuială
eligibilă, prin prisma unui management financiar contabil sănătos.
Documentele justificative privind decontarea TVA (în situația includerii
acestei cheltuieli în cadrul bugetului ca o cheltuială eligibilă) se
vor depune în cadrul perioadei de implementare, la momentul solicitării
acesteia în cereri de rambursare/plată.
Ř Beneficiarul
va efectua plata cheltuielilor eligibile numai prin transfer bancar. Nu vor fi
considerate eligibile cheltuielile ce se vor plăti în numerar sau prin
altă modalitate de plată decât prin transfer bancar. Pentru plățile
în alte valute aferente cheltuielilor eligibile efectuate de Beneficiar în
cadrul proiectului, acesta solicită la rambursare contravaloarea în lei a
acestora la cursul de schimb aplicat de beneficiar în ziua plății dar
fără a depăși contravaloarea în lei a sumelor facturate la
cursul BNR din ziua emiterii facturii.
Ř Pentru a
fi eligibile cheltuielile, procedurile de achiziție trebuie sa fie lansate
după publicarea Ghidului Specific în consultare publică.
În cadrul acestui apel de
proiecte sunt neeligibile:
ü categoriile
de cheltuieli prevăzute la art.10 din H.G.nr. 873/06.07.2022 pentru
stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de
beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de
programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul
social european Plus, Fondul de coeziune și Fondul pentru o tranziție
justă, printre care se includ și următoarele:
·
cheltuielile prevăzute la art. 64 din
Regulamentul (UE) 2021/1.060;
·
costuri privind relocarea potrivit art. 66 din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
·
cheltuielile excluse de la finanțare potrivit
art. 7 alin. (1), (4) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.058 privind
Fondul european de dezvoltare regională și Fondul de coeziune;
·
cheltuielile privind achiziția de
dotări/echipamente/utilaje/mijloace de transport second-hand;
·
amenzi, penalități, cheltuieli de
judecată și cheltuieli de arbitraj;
·
cheltuielile efectuate peste plafoanele specifice
stabilite sau excluse de la finanțare prin ghidul solicitantului
ü cheltuieli
efectuate înainte de 01.01.2021 în conformitate cu prevederile art. 63 alin (2)
din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
ü cheltuielile
realizate în cadrul operațiunilor care intră sub incidența
prevederilor art. 63 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
ü cheltuielile
aferente operațiunilor care fac obiectul uneia dintre situațiile
prevăzute la art. 65 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE)
2021/1.060, care afectează caracterul durabil al operațiunilor, devin
neeligibile, proporțional cu perioada de neconformitate;
ü contribuția
în natură;
ü cheltuieli
aferente procurării obiectelor de inventar;
ü cheltuielile
cu achiziționarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, așa
cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG
2139/2004, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de
domeniul de activitate în care se dorește realizarea investiției
propuse prin proiect, cu excepția Clasei 2.3.6. ”Utilaje și instalații
de transportat și ridicat”
ü cheltuieli
care nu corespund particularităților/obiectivelor/activităților
sprijinite aferente Priorității 1 a Programului Regional Nord-Est
2021-2027;
ü Pentru
evitarea dublei finanțări, nu pot fi considerate cheltuieli eligibile
în categoria cheltuielilor indirecte, acele cheltuieli care au fost cuprinse în
bugetul proiectului în categoria cheltuielilor directe.
Documentația de finanțare este
compusă din:
-
Formularul cererii
de finanțare, ale cărei secțiuni se completează în aplicația
electronică MySMIS2021/SMIS2021+. Anexa –
Formularul cererii de finanțare la acest ghid prezintă aceste
secțiuni și include instrucțiuni, recomandări și
clarificări privind modul de completare. Aceste detalii sunt disponibile
inclusiv în cadrul aplicației MySMIS2021/SMIS2021+, la completarea fiecărei
secțiuni în parte.
-
Anexele la
formularul cererii de finanțare. Toate aceste documente vor fi încărcate în
MySMIS, în format PDF, după ce au fost semnate digital. Pentru unele din
anexele enumerate mai jos, acest ghid conține modele standard (e.g. declarația
unică, declarația IMM, macheta ce conține analiza și
previziunea financiară din planul de afaceri) sau recomandate (planul de
afaceri)
Conform OUG nr.......de simplificare
unele anexe sunt solicitate a fi depuse la momentul depunerii cererii de finanțare
(a se vedea secțiunea 5.1.1), iar altele în etapa contractuală
(secțiunea 5.3.1). În etapa de implementare şi durabilitate a
contractului de finanțare, vor fi depuse documentele specificate în secțiunea
5.6 din ghid, în caz că acestea nu au fost depuse inițial.
În cazul în care solicitantul
consideră că poate explica o anumită situație și prin
alte documente, acesta le poate anexa la cererea de finanțare, însă
acest aspect nu presupune nerespectarea cerinței de a transmite
documentele obligatorii solicitate. Atunci când se consideră necesar, se
pot solicita, prin cererile de clarificări, și alte documente decât
cele menționate în prezentul ghid iar netransmiterea acestora poate atrage
respingerea cererii de finanțare.
Limba utilizată în completarea documentației
de finanțare este limba română. Documentele redactate în altă
limbă vor fi însoțite, în mod obligatoriu de traducere
legalizată sau autorizată.
1.
Situațiile financiare anuale ale
solicitantului, aferente exercițiului financiar 2022, însoțite de
recipisa de depunere, după caz :
o
Bilanțul prescurtat (Formular 10)
o
Contul de profit și pierdere (Formular 20)
o
Datele informative (Formular 30)
o
Situația activelor imobilizate (Formular 40)
2.
Declarația unică pe propria răspundere
a solicitantului conform Anexa –
Declarația unică la prezentul ghid, semnata de către
reprezentantul legal;
3.
Declarația privind încadrarea în categoria IMM
și, dacă este cazul, Calculul pentru întreprinderi partenere sau
legate - model standard în Anexa cu aceeași denumire la prezentul ghid;
4.
Planul de afaceri
- model recomandat în Anexa
cu aceeași denumire la prezentul ghid,
inclusiv Macheta – Analiza
și previziunea financiară - model standard în Anexa cu aceeași
denumire la prezentul ghid;
5.
Pentru proiecte care includ execuția de
lucrări de construcții, indiferent dacă se supun sau nu
autorizării - Devizul general elaborat în conformitate cu H.G. nr.
907/2016, cu modificările și completările ulterioare. Acesta nu
trebuie să fi fost actualizat cu mai mult de 12 luni înainte de data
depunerii cererii de finanțare.
6.
Documente justificative care au stat la baza
stabilirii costurilor estimate (altele decât cele menționate în devizul
general) în cadrul proiectului: oferte de preț/ cataloage/ website-uri,
orice alte surse verificabile (cel puțin 2 surse distincte).
7.
Certificatul constatator emis de Oficiul
Registrului Comerțului, emis cu cel mult 30 de zile calendaristice înainte
de data depunerii cererii de finanțare.
8.
Lista lucrărilor/ bunurilor/ serviciilor ce
fac obiectul investiției propuse în cererea de finanțare, cu
încadrarea acestora pe liniile bugetare aferente și în categoria de
cheltuieli eligibile, respectiv neeligibile conform model Anexa cu aceeași
denumire la prezentul ghidș
9.
Orice alte
documente decât cele de mai sus, necesare a fi prezentate în aceasta etapa, în
vederea demonstrării modului în care sunt îndeplinite criteriile de selecție
(evaluare tehnică și financiară);
În situația în care la momentul lansării
apelului va fi posibila interoperabilitatea/interogarea sistemelor, bazelor de
date, registrelor administrate de către autoritățile și instituțiile
publice menționate în anexa 1 la OUG nr...... de simplificare și obținerea
în acest fel a informațiilor conținute de documentele prevăzute
mai sus la punctele 1 și 7 atunci nu va mai fi obligatorie încărcarea
acestora în aplicația MySMIS2021/SMIS2021+ de către solicitant.
Documentele încărcate în aplicația MySMIS2021/SMIS2021+, ca parte din
cererea de finanțare, trebuie să fie lizibile și complete. Se recomandă așadar, o atenție sporită la scanarea anumitor
documente (e.g. planșe, schițe, tabele) de dimensiuni mari, ori care necesită
o rezoluție adecvată pentru a asigura lizibilitatea.
În conformitate cu OUG nr......... de simplificare prima etapa de
verificare a proiectelor depuse este cea a conformității
administrative, etapă complet digitalizată, realizată în mod
automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, ce va urmări, în
principal, existența declarației unice și a documentelor
obligatoriu de anexat la cererea de finanțare. După verificarea
conformității administrative, sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ va informa
solicitantul cu privire la trecerea proiectului în etapa de evaluare
tehnică și financiară, prin emiterea, în mod automat, a unei
notificări prin intermediul aplicației. În cazul în care sistemul
informatic MySMIS2021/SMIS2021+ emite o notificare de neconformitate, nu va fi
demarată etapa de evaluare.
Pe parcursul
procesului de evaluare tehnică și financiară, comisia de
evaluare poate solicita clarificări. Termenul de răspuns aferent
fiecărei solicitări de clarificări va fi de maxim 5 zile
lucrătoare, termen ce poate fi prelungit, dacă este necesar, până
cel târziu în cea de-a 20-a zi de la data transmiterii primei solicitări
de clarificări. Poate face obiectul clarificărilor în etapa de
evaluare tehnică și financiară completarea sau transmiterea unui
document din lista celor menționate ca fiind obligatorii la depunerea
cererii de finanțare cu condiția ca acestea să nu fi fost emise ulterior depunerii proiectului,
Netransmiterea
răspunsurilor, răspunsul incomplet sau nerespectarea termenelor
maxime de răspuns la solicitările de clarificări, ar putea
conduce la respingerea proiectului, cererea de finanțare fiind
evaluată doar în baza documentelor și a informațiilor existente.
Rezultatele evaluării tehnice și financiare se comunică
solicitantului, indicându-se punctajul obținut și justificarea
acordării respectivului punctaj, pentru fiecare criteriu în parte. Împotriva rezultatului evaluării tehnice și
financiare, solicitantul poate formula contestație în termen de 5 zile
lucrătoare, calculate de la data comunicării rezultatului
evaluării în conformitate prevederile din secțiunea 5.5.
Proiectele care obțin mai puțin de
50 de puncte vor fi respinse.
După finalizarea evaluării tehnice și financiare a
cererilor de finanțare, se demarează etapa de contractare conform
mecanismului descris la secțiunea 2.1.
Demararea etapei precontractuale se va realiza prin transmiterea unei notificări
prin intermediul sistemului informatic MySMIS2021/SMIS2021+ prin care se vor
solicită transmiterea anexelor obligatorii pentru această etapă,
precum și soluționarea recomandărilor rezultate în urma etapei
de evaluare tehnică și financiară.
În aceasta etapă solicitanților vor trebui să facă
dovada celor declarate prin declarația unică, respectiv să
prezinte documentele justificative prin care fac dovada îndeplinirii tuturor
condițiilor de eligibilitate.
Solicitanții la finanțare au un termen de răspuns de
maxim 15 zile lucrătoare calculate din ziua următoare transmiterii notificării
de demarare a etapei de contractare. Nerespectarea acestui termen conduce la
respingerea cererii de finanțare din procesul de contractare.
Vor putea fi solicitate clarificări iar
solicitanții au obligația să răspundă la acestea cu
respectarea termenului de 15 zile lucrătoare calculat din ziua lucrătoare
imediat următoare de după transmiterea scrisorii de clarificări,
sub sancțiunea respingerii cererii de finanțare.
Netransmiterea clarificărilor solicitate în
termenele comunicate, răspunsul incomplet sau nesatisfăcător pot
conduce la respingerea cererii de finanțare, aceasta fiind evaluată
doar în baza documentelor și a informațiilor existente.
Verificarea îndeplinirii condițiilor de eligibilitate se realizeaza
în conformitate
cu criteriile din Anexa – Grila de verificare
CTR la
prezentul ghid, pe baza informațiilor și documentelor prezentate de
solicitant, inclusiv a răspunsurilor la solicitările de
clarificări, a informațiilor și documentelor care pot fi
accesate, obținute sau puse la dispoziția autorității de
management din bazele de date administrate de alte instituții publice, pe
baza protocoalelor încheiate cu acestea și a informațiilor și
documentelor care au însoțit cererea de finanțare disponibile în
sistemul informatic
MySMIS2021/SMIS2021+.
În cadrul etapei de contractare se poate efectua o vizită la locul
de implementare a proiectului prin eșantionare pe baza unui mecanism
stabilit de Autoritatea de Management și va avea drept scop stabilirea
concordantei între situația din documentele analizate și cea din
teren, respectiv dacă spațiul este adecvat
desfășurării activității vizate de investiția
propusă. Vizita la fața locului se va stabili de comun acord cu
reprezentantul legal al solicitantului. În
cazul în care acesta nu poate participa la vizita la fața locului, el
poate delega/mandata o altă persoană pentru a participa la aceasta. În
urma finalizării vizitei se va întocmi formularul de vizită la
fața locului, care va fi agreat și semnat de toate persoanele participante
la vizita pe teren.
În cazul apelurilor de proiecte cu termen limită de depunere,
durata totală până la semnarea contractului de finanțare sau
emiterea deciziei de finanțare nu poate depăși 180 zile de la
închiderea apelului de proiecte.
1.
Cele mai recente situații financiare anuale
ale solicitantului, dacă sunt diferite de cele depuse deja la cererea de finanțare
2.
Certificatele de atestare fiscală, referitor
la obligațiile de plată la bugetul local și
bugetul de stat, din care să reiasă că solicitantul și-a
achitat obligațiile de plată nete (diferența dintre
obligațiile de plată restanțe la buget și sumele de
recuperat de la buget) către bugetul de stat și respectiv bugetul local, în cuantumul stabilit
de legislația în vigoare (a se vedea și prevederile declarației pe propria răspundere)
3. Certificatul de
cazier fiscal al solicitantului
4.
Declarația reprezentantului legal prin care se
certifică faptul că, pe parcursul procesului de evaluare și
selecție au fost/ nu au fost înregistrate modificări asupra unora sau
a tuturor documentelor depuse la cererea de finanțare (acolo unde este
cazul), conform Anexa – Declarația
privind modificările intervenite în cursul procesului de evaluare și
selecție a cererii de finanțare;
5. Documentele privind
dreptul solicitantului asupra imobilului (teren și/sau clădiri),
după caz :
o
Pentru investiții care includ lucrări de
construcție ce se supun autorizării
ü dovada înregistrării imobilelor în registre
(extras de carte funciară din care să rezulte intabularea emis cu
maximum 30 de zile înaintea depunerii), din care să rezulte existența
dreptului de proprietate, dreptul de concesiune sau dreptul de superficie (inclusiv absența
sarcinilor incompatibile cu investiția);
ü plan de situație propus pentru realizarea investiției,
elaborat de proiectant
*Nota – Nu se acceptă înscrierea provizorie a dreptului de
proprietate.
o
Pentru investiții care includ exclusiv
servicii și/sau dotări și lucrări de construcție ce nu
se supun autorizării: se atașează documente din care sa reiasă dreptul
de proprietate privată, dreptul de concesiune, dreptul de
superficie, dreptul de uzufruct, împrumutul de folosință (comodat)
sau dreptul de închiriere/locațiune.
6. Actul de identificare
a reprezentantului legal al solicitantului
7. Mandatul special/
împuternicire specială pentru semnarea (digitală) a anumitor
documente din cererea de finanțare (dacă este cazul). Persoana
împuternicită nu poate semna cererea
de finanțare la depunerea în MySMIS, după cum nici
declarațiile date în nume propriu de către reprezentantul legal al
solicitantului. Pentru reprezentantul legal al solicitantului care este un cetățean
străin nerezident, a se vedea excepția de mai sus cu privire la
împuternicirea specială pentru semnarea
certificării aplicației și
transmiterea cererii de finanțare prin MySMIS
(La cererea de finanțare se va anexa
împuternicirea expresă, certificarea aplicației completată
şi semnată olograf de către
reprezentantul legal străin nerezident, precum și declarațiile
în nume propriu ale acestuia solicitate prin prezentul ghid).
8.
(Pentru proiecte care includ execuția de
lucrări de construcții, care se supun autorizării) Certificatul de
urbanism, în termen de valabilitate, emis în scopul autorizării
lucrărilor prevăzute în proiect.
9.
(Pentru proiecte care includ execuția de
lucrări de construcții care nu se supun autorizării) Adresa Primăriei care atestă că
lucrările de intervenție prevăzute prin proiect NU se supun
procedurii de autorizare a executării lucrărilor.
În acest sens, solicitarea către Primărie trebuie să conțină
detalierea tehnica a lucrărilor ce se doresc a se efectua în cadrul
proiectului.
10.
Decizia etapei de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a
impactului asupra mediului, sau Clasarea notificării emisă de
autoritatea pentru protecția mediului, în conformitate cu Legea nr.
292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private
asupra mediului. Transmiterea Deciziei etapei de evaluare inițială nu
este acceptabilă.
11. Planul de
monitorizare a proiectului conform Anexa
– Planul de monitorizare a proiectului;
Planul de monitorizare trebuie să cuprindă
indicatorii de etapă (repere cantitative/calitative față de care
este apreciat progresul implementării unui proiect și pot reprezenta
inclusiv stadii intermediare ale indicatorilor de realizare). Indicatorii de
etapă se vor corela cu activitatea de baza a proiectului și se vor
raporta la stadiul procedurilor de achiziții, progresul execuției lucrărilor,
etc.
Primul indicator de etapă poate fi stabilit la un
interval de minim 3 luni, dar nu mai mult de 6 luni, calculat din ziua
ulterioară semnării contractului de finanțare.
Planul de monitorizare propus va fi anexa la contractul
de finanțare și va face subiectul monitorizării proiectului în
etapa de implementare.
12.
Orice alt document din lista celor anexate la
formularul cererii de finanțare, actualizat, dacă au intervenit modificări.
Atenție! Netransmiterea, în etapa
contractuală, a oricărui document obligatoriu, în termenul solicitat,
conduce la respingerea cererii de finanțare.
În situația în care la momentul demarării etapei de
contractare va fi posibila interoperabilitatea/interogarea sistemelor, bazelor
de date , registrelor administrate de către autoritățile și
instituțiile publice menționate în anexa 1 la OUG nr... de
simplificare, și obținerea în acest fel a informațiilor conținute
de documentele prevăzute mai sus la punctele 1, 2 și 3 atunci nu va mai fi obligatorie încărcarea
acestora în aplicația MySMIS2021/SMIS2021+ de către solicitant.
Modelul standard de contract de finanțare utilizat pentru
contractarea proiectelor selectate în urma procesului de evaluare este cel
prezentat în cadrul Anexa – Contractul
de finanțare (model orientativ) la prezentul ghid.
Pe lângă clauzele standard prevăzute în cadrul modelului de
contract, clauzele specifice aplicabile proiectelor contractate în cadrul
prezentului apel de proiecte se regăsesc evidențiate în Anexa – Clauze contractuale specifice.
Modelul standard de contract de finanțare poate fi actualizat în
baza modificărilor legislative cu impact asupra clauzelor contractuale sau
în alte cazuri obiectiv justificate.
În situația renunțării la
solicitarea finanțării, solicitantul va trebui să completeze și
să semneze o cerere pe care o va transmite în format electronic către
AM PR Nord-Est pe adresa am@adrnordest.ro, sau prin sistemul informatic
MySMIS2021/SMIS2021+, după caz. Renunțarea la solicitarea de finanțare
se va face numai de către reprezentantul legal/persoana împuternicita al/a
solicitantului în mod expres prin mandat/împuternicire specială.
Un solicitant de
finanțare nerambursabilă, care se consideră
nedreptățit de rezultatele proceselor de selecție și/sau
contractare pentru documentația depusă de acesta pentru
finanțare, poate formula în scris cate o singură
contestație, asupra rezultatului fiecărei etape din procesele
de selecție și/sau contractare, care va fi transmisă spre
soluționare la AM PR Nord-Est.
Contestația va
cuprinde cel puțin următoarele:
• Datele de identificare a
contestatarului;
• Codul SMIS al cererii de
finanțare/fisei de proiect și titlul proiectului;
• Obiectul contestației;
• Motivele de fapt și de
drept;
• Dovezile pe care se
întemeiază;
• Data și semnătura
reprezentantului legal sau a împuternicitului acestuia. Dovada
calității de împuternicit a contestatarului se face potrivit legii.
Pentru a putea fi
analizata o contestație, solicitantul trebuie să aducă argumente
în susținerea punctului sau de vedere. În lipsa motivelor de fapt şi
de drept, a argumentelor care să susțină contestarea deciziei
primite de solicitant, AM PR Nord-Est consideră contestația
neîntemeiată, aceasta fiind respinsă fără a mai fi analizată.
Contestațiile se transmit în format
electronic, prin e-mail, la adresa am@adrnordest.ro, în atenția șefului AM PR Nord-Est.
Contestațiile
se pot depune în maxim 30 de zile de la data înștiințării de
către AM PR Nord-Est/MYSMIS 2021 asupra rezultatului contestat. Contestațiile depuse după termenul
anterior menționat vor fi clasate, fiind considerate respinse,
fără a mai fi analizate.
Contestatarul nu
poate sa depună documente noi în susținerea cauzei și nu poate
sa modifice conținutul documentației inițiale.
Contestațiile
vor fi soluționate de regulă, în termen de 30 de zile de la momentul înregistrării
acestora la AM PR Nord-Est. În situația în care se constată că
este necesară o prelungire a acestui termen, AM PR Nord-Est va notifica
solicitantul în acest sens.
Contestația
poate fi retrasă de contestatar până la soluționarea acesteia, urmând
mențiunile de la secțiunea 5.3 de mai sus. Prin retragerea contestației
se pierde dreptul de a se înainta o nouă contestație în interiorul
termenului general de depunere a acesteia.
Decizia AM PR Nord-Est este finală,
contestatarul nu va mai putea înainta o nouă contestație pe marginea
aceluiași subiect.
În situația în care contestatarul este
nemulțumit de modul de soluționare a contestației de către
AM PR Nord-Est, se poate adresa instanțelor de judecată abilitate în
acest sens și va fi informat asupra acestui aspect în cadrul scrisorii de
răspuns la contestația depusă.
Pentru proiectele care includ execuția de lucrări de
construcții ce se supun autorizării beneficiarul va prezenta Autorizația
de construire și, dacă este cazul Autorizația de demolare aflate
în termen de valabilitate în maxim 6 luni de la data semnării contractului
de finanțare.
Pentru investițiile în infrastructură care au o durată
de viață preconizată de cel puțin cinci ani, ca și condiție
de eligibilitate, proiectul trebuie să prevadă măsuri de
atenuare și adaptare la schimbările climatice, la prevenirea și
gestionarea riscurilor. În acest caz solicitantul va include în caietul de
sarcini/specificațiile tehnice aferente procedurii de achiziție
privind elaborarea proiectului tehnic o prevedere referitoare la realizarea de către
proiectant a analizei conform metodologiei prevăzute în Comunicarea
Comisiei 373/2021 - Orientări tehnice referitoare la imunizarea
infrastructurii la schimbările climatice în perioada 2021-2027 și, dacă
în urma acestei analize va rezulta necesitatea unor masuri de atenuare și
adaptare, acestea vor fi incluse în proiectul tehnic.
Monitorizarea respectării obligației asumate se va face pe
baza contractului pentru întocmirea proiectului tehnic însoțit de caietul
de sarcini/specificațiile tehnice aferent/e, din care să reiasă
prevederea indicata mai sus.
Comunicare și
vizibilitate
Beneficiarii sunt responsabili pentru
implementarea activităților de comunicare și vizibilitate în
legătură cu asistenta financiară nerambursabilă obținută
prin Programul Regional Nord-Est 2021-2027, în conformitate cu cele declarate
în cererea de finanțare și cu prevederile Art. 50 și Anexei IX
din Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European și al
Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune.
În realizarea măsurilor de
comunicare și vizibilitate, beneficiarii vor avea în vedere
prevederile Anexei - la Contractul de
finanțare - Măsuri de comunicare și vizibilitate și
Manualul de Identitate Vizuală pentru Programul Regional Nord-Est
2021-2027.
În cazul în care beneficiarul nu își
respectă obligațiile privind asigurarea măsurilor de comunicare și
vizibilitate ce îi revin, Autoritatea de Management aplică măsuri, cu
luarea în considerare a principiului proporționalității,
valoarea nerambursabilă a proiectului fiind redusă cu până la
3%.
Aspectele prevăzute în cadrul ghidului
solicitantului se raportează la legislația în vigoare. Modificarea
prevederilor legale în vigoare poate determina AM PR NORD EST să solicite
documente suplimentare și/sau respectarea unor condiții suplimentare
față de prevederile respectivului documente, pentru conformarea cu
modificările legislative intervenite.
AM PR NORD EST poate emite una sau mai multe
actualizări ale ghidului, cu obligația specificării în cadrul
acestora a condițiilor tranzitorii pentru proiectele aflate în diferite stadii
ale procesului de evaluare și contractare. De asemenea, AM PR NORD EST
poate emite clarificări/ interpretări ale prevederilor ghidului, cu
condiția ca acestea să nu modifice/ să completeze prevederile
acestuia.
În funcție de modificările intervenite,
AM PR NORD EST se va asigura de respectarea principiului privind tratamentul
nediscriminatoriu al tuturor solicitanților la finanțare, asigurând,
totodată, și transparența sistemului de evaluare prin publicarea
tuturor modificărilor și condițiilor suplimentare intervenite
ulterior publicării ghidului.
Prezentul ghid
include următoarele anexe, care fac parte integrantă din acesta:
Anexa – Formularul cererii de finanțare
Anexa – Declarația unică
Anexa – Lista domeniilor de activitate eligibile
Anexa – Reguli privind ajutoarele de minimis
Anexa – Grila de evaluare ETF
Anexa – Grila de verificare CTR
Anexa – Contractul de finanțare (model
orientativ)
Anexa – Clauze contractuale
specifice
Anexa – Planul de monitorizare a proiectului
Anexa – Declarația privind încadrarea
întreprinderii în categoria IMM și Calculul pentru întreprinderile
partenere sau legate
Anexa – Încadrarea
în categoria microîntreprinderilor
Anexa – Planul de afaceri
Anexa – Macheta Analiza și previziunea
financiară
Anexa – Lista lucrărilor/
bunurilor/ serviciilor ce fac obiectul investiției propuse în cererea de
finanțare, cu încadrarea acestora pe liniile bugetare aferente și în
categoria de cheltuieli eligibile, respectiv neeligibile
Anexa – Declarația privind modificările
intervenite în cursul procesului de evaluare și selecție a cererii de
finanțare
Anexa – Soldul Balanței Comerciale
Anexa – Masurile de Comunicare și
Vizibilitate
[1] Constituită în baza Legii nr. 31/1990 privind societăţile, republicată, cu completările și modificările ulterioare
[2]+3 Se
va acutaliza definiția întreprinderii în dificultate conform modificarilor prevăzute în comunicarea Comisiei din 03.2023
referitoare la Regulamentul 651/2014
[4] Definiție în
conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2018/2001 a Parlamentului European
și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării
energiei din surse regenerabile
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=celex%3A32018L2001